Hoe veilig is de lucht in een modern vliegtuig?
Heel veilig. Uit onderzoeken van het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart bleek zelfs dat "de luchtkwaliteit in de cabine / cockpit vergelijkbaar of beter is dan wat wordt waargenomen in normale binnenomgevingen", zoals kantoren, scholen en woningen. Moderne vliegtuigen hebben zeer efficiënte luchtfilters die vergelijkbaar zijn met die in operatiekamers van ziekenhuizen. Ze vangen meer dan 99,9% van de microben in de lucht op in de gefilterde lucht.
Een veel voorkomende mythe over vliegreizen is dat als één persoon ziek is in een vliegtuig, alle andere passagiers ziek worden omdat ze dezelfde lucht inademen, maar dankzij luchtkwaliteitscontrole aan boord van commerciële luchtvaartmaatschappijen is dit gewoon niet waar.
Vanwege de zeer efficiënte filters van de meeste commerciële luchtvaartmaatschappijen en de frequentie waarin de lucht wordt gerecirculeerd en gefilterd, is de lucht die u tijdens uw vlucht inademt veel schoner en minder vervuild dan de meeste kantoorgebouwen en is vergelijkbaar met de lucht in de meeste ziekenhuizen.
Luchtfiltratiesystemen van vliegtuigen
De meeste vliegtuigen hebben robuuste filtersystemen. Afgezien van enkele kleinere of veel oudere vliegtuigen, zijn vliegtuigen uitgerust met True High-Efficiency Particle Filters (True HEPA) of High-Efficiency Particle Filters (HEPA).
Deze filtersystemen filteren en recirculeren vervolgens de lucht uit de cabine en mengen deze met verse lucht. Hoe vuiler een HEPA-filter wordt, hoe efficiënter het wordt, zodat het gemakkelijk de passagiersbelasting aankan, zelfs bij grotere jets.
Luchtrecirculatie gebeurt ook heel snel. Het HEPA-filtersysteem kan een complete luchtverversing ongeveer 15 tot 30 keer per uur, dus eens in de twee tot vier minuten. Volgens IATA, de International Air Transport Association, "zijn HEPA-filters effectief in het opvangen van meer dan 99 procent van de microben in de lucht in de gefilterde lucht. Gefilterde, gerecirculeerde lucht zorgt voor een hogere luchtvochtigheid in de cabine en lagere deeltjesniveaus dan 100 procent buitenluchtsystemen. "
De verhouding tussen verse en gerecyclede lucht in een vliegtuig is 50/50 procent, en er gebeuren twee dingen met gerecirculeerde lucht: sommige lucht wordt overboord gedumpt terwijl de rest door HEPA-luchtfilters wordt gepompt, die meer dan 99 procent van alle verontreinigingen verwijderen, inclusief bacteriologische middelen.
Je risico om iets in de lucht op te vangen in een vliegtuig is lager dan in veel andere besloten ruimtes vanwege de filters en de luchtverversingsverhouding.
Heel veilig. Uit onderzoeken van het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart bleek zelfs dat "de luchtkwaliteit in de cabine / cockpit vergelijkbaar of beter is dan wat wordt waargenomen in normale binnenomgevingen", zoals kantoren, scholen en woningen. Moderne vliegtuigen hebben zeer efficiënte luchtfilters die vergelijkbaar zijn met die in operatiekamers van ziekenhuizen. Ze vangen meer dan 99,9% van de microben in de lucht op in de gefilterde lucht.
Een veel voorkomende mythe over vliegreizen is dat als één persoon ziek is in een vliegtuig, alle andere passagiers ziek worden omdat ze dezelfde lucht inademen, maar dankzij luchtkwaliteitscontrole aan boord van commerciële luchtvaartmaatschappijen is dit gewoon niet waar.
Vanwege de zeer efficiënte filters van de meeste commerciële luchtvaartmaatschappijen en de frequentie waarin de lucht wordt gerecirculeerd en gefilterd, is de lucht die u tijdens uw vlucht inademt veel schoner en minder vervuild dan de meeste kantoorgebouwen en is vergelijkbaar met de lucht in de meeste ziekenhuizen.
Luchtfiltratiesystemen van vliegtuigen
De meeste vliegtuigen hebben robuuste filtersystemen. Afgezien van enkele kleinere of veel oudere vliegtuigen, zijn vliegtuigen uitgerust met True High-Efficiency Particle Filters (True HEPA) of High-Efficiency Particle Filters (HEPA).
Deze filtersystemen filteren en recirculeren vervolgens de lucht uit de cabine en mengen deze met verse lucht. Hoe vuiler een HEPA-filter wordt, hoe efficiënter het wordt, zodat het gemakkelijk de passagiersbelasting aankan, zelfs bij grotere jets.
Luchtrecirculatie gebeurt ook heel snel. Het HEPA-filtersysteem kan een complete luchtverversing ongeveer 15 tot 30 keer per uur, dus eens in de twee tot vier minuten. Volgens IATA, de International Air Transport Association, "zijn HEPA-filters effectief in het opvangen van meer dan 99 procent van de microben in de lucht in de gefilterde lucht. Gefilterde, gerecirculeerde lucht zorgt voor een hogere luchtvochtigheid in de cabine en lagere deeltjesniveaus dan 100 procent buitenluchtsystemen. "
De verhouding tussen verse en gerecyclede lucht in een vliegtuig is 50/50 procent, en er gebeuren twee dingen met gerecirculeerde lucht: sommige lucht wordt overboord gedumpt terwijl de rest door HEPA-luchtfilters wordt gepompt, die meer dan 99 procent van alle verontreinigingen verwijderen, inclusief bacteriologische middelen.
Je risico om iets in de lucht op te vangen in een vliegtuig is lager dan in veel andere besloten ruimtes vanwege de filters en de luchtverversingsverhouding.
Dit geldt met name omdat ventilatiesystemen op vliegtuigen in zones die zeven tot acht rijen beslaan zijn ingebouwd.
Droge lucht is de boosdoener
Mensen merken dat ze na een vlucht meer hoesten en niezen, zelfs als de lucht is gereinigd. De boosdoener is de droogte omdat de typische vliegtuigcabine uitzonderlijk droog is - waarschijnlijk droger dan de lucht in de woestijn. Op de hoogte waarop de meeste vliegtuigen vliegen, is het vochtgehalte extreem laag.
Droge lucht is de boosdoener
Mensen merken dat ze na een vlucht meer hoesten en niezen, zelfs als de lucht is gereinigd. De boosdoener is de droogte omdat de typische vliegtuigcabine uitzonderlijk droog is - waarschijnlijk droger dan de lucht in de woestijn. Op de hoogte waarop de meeste vliegtuigen vliegen, is het vochtgehalte extreem laag.