1. Airconditioning
In sommige hotels en appartementen wordt de airconditioning centraal geregeld. Uit milieuoverwegingen wordt de airconditioning over het algemeen alleen in de heetste maanden van het jaar in werking gesteld op de tijden dat de gasten zich over het algemeen op hun kamer bevinden. Men houdt hierbij rekening met de temperatuur en de hoge energiekosten, wij hebben hier geen enkele invloed op. Vaak heeft de directie een ander idee dan de gasten wanneer het te warm is.Soms is er een toeslag verschuldigd voor het gebruik van de airconditioning, die ter plaatse betaald dient te worden. Een airconditioning is ook niet altijd geruisloos en bij appartementen en familiekamers veelal geplaatst in het slaapgedeelte. Indien niet anders vermeld in de beschrijving, werkt de airconditioning op vastgestelde tijden. Bij sommige hotels is airconditioning alleen maar in bepaalde perioden inbegrepen. Buiten deze periode kan het hotel een toeslag vragen voor het gebruikt van de aircondtitioning.
2. Water en elektriciteit
In de landen rond de Middellandse Zee is water zeker in de zomermaanden schaars. Door de grote stroom toeristen moet er zuinig met het water omgesprongen worden. Vanwege de schaarste van het water zijn sommige baden in de accommodaties niet voorzien van een badstop.
Voor het warme water wordt in sommige landen vaak gebruik gemaakt van de elektriciteit van zonnecollectoren. Een zeer milieuvriendelijke vorm van energie. Zolang de zon schijnt wordt het water voldoende verwarmd. Bij minder goed weer kan de warmwatervoorziening in gedrang komen.
De continuïteit van de levering van water en stroom is in Mediterrane landen niet van het niveau dat wij in België gewend zijn. Er treden daar vaker storingen op. De oorzaak hiervan ligt veelal bij de autoriteiten. Voor eventuele kosten en ongemakken hieruit voortvloeiend aanvaarden noch de accommodatieverschaffer noch Corendon Vliegvakanties aansprakelijkheid.
3. TV ontvangst
Veel accommodaties bieden op de kamer een tv aan met satelliet ontvangst. De kwaliteit en het aanbod van zenders kan nogal verschillen. In sommige gevallen zijn er Nederlands(talig)e zenders te ontvangen. De keuze van het aanbod wordt bepaald door de accommodatieverschaffer. Wij kunnen echter geen aansprakelijkheid aanvaarden voor de kwaliteit en/of het zenderaanbod. Sommige hotels bieden betaalzenders aan die ter plaatse afgerekend moeten worden. In sommige 2* en 3* hotels en appartementen is geen tv op de kamer aanwezig. In enkele gevallen kan men dan een tv huren.
4. Animatie en faciliteiten
Bij elk van de accommodaties staan de faciliteiten beschreven. Het kan voorkomen dat in het voor- en/of naseizoen bepaalde faciliteiten niet of beperkt beschikbaar zijn. Het een en ander is afhankelijk van onder andere het weer en de bezetting in de accommodatie. Ook kan het gebeuren dat bepaalde faciliteiten voor kortere of langere tijd gesloten zijn vanwege een defect. Het animatieteam is veelal samengesteld uit mensen uit diverse landen. Zij spreken over het algemeen geen Nederlands.
5. Wisseling beddengoed
Afhankelijk van de geboekte accommodatie wordt het beddengoed 1 tot 2 keer per week verschoond. Indien het beddengoed maar één keer per week verschoond wordt, gebeurt dit aan het einde van een week. Als u dus één week in uw accommodatie verblijft wordt het beddengoed gedurende de week niet verschoond. In de 2* en 3* hotels en in de appartementen wordt over het algemeen 1 keer per week het beddengoed verschoond.
6. Schoonmaak
Bij hotels wordt er over het algemeen dagelijks schoongemaakt. Echter in de 2* en 3* hotels kan de frequentie lager liggen. Bij appartementen wordt er over het algemeen 2 maal in de week schoongemaakt. De normen op het gebied van schoonmaak kunnen op uw vakantiebestemming anders zijn dan u gewend bent in België. Verwacht geen grote schoonmaak tijdens uw verblijf. Problemen met betrekking tot de schoonmaak en het verschonen van het linnengoed dient u tijdens uw verblijf kenbaar te maken. Wij kunnen hier uiteraard bij terugkomst niets meer aan doen.
Mogelijke Overlast
1. Ongedierte
In een Mediterrane land komen andere insecten en dieren voor dan wij in België gewend zijn. Door het warme klimaat gedijen bepaalde insecten goed. Dieren als kakkerlakken, spinnen, mieren en zandvlooien zijn geen teken van onvoldoende hygiëne, maar zijn standaard inheemse diersoorten. Zorg er voor dat er geen etensresten open en bloot in de kamer liggen. Dit trekt ongedierte aan. Indien u last heeft van ongedierte kunt u contact opnemen met de accommodatieverschaffer of een busje verdelgingsmiddel kopen.
2. Reparaties
Veelal worden technische installaties als bijvoorbeeld airconditioning, liften en pompinstallaties geïmporteerd. Bij een defect zijn reserveonderdelen niet altijd voorhanden. Een reparatie kan soms langer op zich laten wachten dan verwacht. Dit soort omstandigheden is voor geen enkele touroperator vooraf in te calculeren. Wij vragen om uw begrip. Voor schade die voortvloeit uit dergelijke storingen kan Corendon Vliegvakanties niet aansprakelijk gesteld worden.
3. Overlast
Zowel accommodatieverschaffers als Corendon Vliegvakanties houden zich het recht voor om gasten die ernstige overlast veroorzaken, na waarschuwing, de toegang tot de accommodatie te ontzeggen of uit te sluiten van verdere deelname aan de reis. De gasten die voor overlast zorgen hebben geen recht op restitutie van (een deel van) de reissom. Voor wangedrag van andere gasten en overlast die andere gasten veroorzaken kunnen wij niet aansprakelijk worden gesteld.
4. Geluidsoverlast
De normen van geluidsoverlast zijn in bepaalde landen soepeler dan in België. Indien u hier gevoelig voor bent raden wij u aan een accommodatie uit te kiezen zonder discotheek, poolbar of uitgebreide animatie. Ook de ligging kan van invloed zijn op de geluidsoverlast. Een centraal gelegen hotel heeft over het algemeen meer last van verkeer en horecagelegenheden in de buurt. Op luidruchtig gedrag van andere gasten hebben wij en de accommodatieverschaffers geen invloed.
5. Bouwactiviteiten
Bouwactiviteiten worden veelal ontplooid door plaatselijke overheden, andere accommodatieverschaffers of bouwbedrijven. Met deze initiatiefnemers heeft Corendon Vliegvakanties geen contact en ook geen contracten, zodat wij op de bouwactiviteiten geen enkele invloed uit kunnen oefenen. Het kan dus voorkomen dat u ter plaatse enige bouwoverlast van derden kunt ondervinden. Met name in het voorseizoen en naseizoen kan het voorkomen dat er in en rondom het hotel bouwwerkzaamheden plaatsvinden. Voor eventuele kosten en ongemakken hieruit voortvloeiend aanvaarden wij geen aansprakelijkheid.